امام رضا عليه السلام نسبت به بردگان بسيار خوب و مهربان بود. عبدالله ابن صلت مي گويد که يکي از مردم بلخ به او گفته است: به هنگام سفر با امام رضا (ع) به خراسان، من هم در طول سفر با او بودم. روزي به هنگام غذا خوردن، همه ي غلامان سفيد و سياه را احضار کرد و آنها دور او جمع شدند. من از آن حضرت پرسيدم: فدايت شوم، مي خواهي غذايت را از اين بردگان جدا کنم؟
امام مرا سرزنش کرد و فرمود: پروردگار تبارک و تعالي يکي است، مادر همه يکي است، و پاداش بر اساس عمل است.(1)
مسلماً اين گونه رفتار نزد ائمه ي اهل بيت عليهم السلام به منظور از بين بردن تفاوت رنگ و نژاد در ميان مردم بوده و نيز عمل امام رضا عليه السلام در مسجد نشان دهنده ي عدم تبعيض است و اينکه هيچ کس بر ديگري برتري ندارد مگر اينکه تقوا پيشه کند و نسبت به ديگران عمل نيکو انجام دهد.
----------------------------------------
پي نوشت:
1ـ بحارالانوار، ج 12، ص 18.
آفتاب هشتم...ما را در سایت آفتاب هشتم دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 53